Leon Lurvink – Openbare ruimte op maat

[vc_row][vc_column][vc_column_text]De inrichting van bedrijventerrein is vaak te veel afgestemd op het rijden van voertuigen. De meeste bedrijventerreinen zijn echter ook ruimtes waar veel functies elkaar mengen. Dit vraagt om aangepaste vormgeving.

Er moet inderdaad genoeg ruimte zijn voor het manoeuvreren van grote voertuigen. En als het te druk is moet het kwetsbare verkeer beschermd worden tegen het grote en snelle verkeer.
Maar een bedrijventerrein is meer dan alleen over wegen rijden. Er wordt ook veel gezocht, met zoekende automobilisten die eerder ‘zwalken’ dan sturen. Denk verder aan het laden en lossen op en naast de rijbaan en het oversteken ervan door laders en bezoekers. Ook het fietsen en parkeren maken onderdeel uit van het bedrijventerrein.

CROW_192
CROW-192

Dit moet verkeersveilig kunnen plaatsvinden. Vandaar dat in mijn ogen bedrijventerreinen niet alleen maar 50 km/uur-wegen zijn met een scheiding van verkeerssoorten. Het is ook een bedrijfs-verblijfsgebied. In de CROW-publicatie 192 ‘leidraad duurzaam veilige inrichting van bedrijventerreinen’ wordt hierop ingegaan en specifiek een case beschreven over bedrijventerrein Kellen in Tiel.

Op dit terrein is in het kader van Duurzaam Veilig, in overleg met de bedrijven, een systeem bedacht dat zowel de zone 30 als een 50 km/uur route bevat.
Later heeft dit navolging gekregen op bedrijventerrein Latenstein (geen beelden).

Verder heb ik een aantal foto’s van een bedrijventerrein in Culemborg en wat beelden toegevoegd die we in die tijd samen met de collega s hebben gemaakt.[/vc_column_text][vc_gallery interval=”5″ images=”536,535,538,539,534,540,530,531″ img_size=”large”][/vc_column][/vc_row]